Monday 29 June 2015

Doa Untuk Menghilangkan Resah dan Dapat Melunaskan Hutang Yang Banyak



Assalamualaikum dan salam bahagia semua. 

Saya kongsikan hari ini untuk amalan kita semua. Boleh dikatakan setiap dari kita akan terbeban dengan hutang. Cuma banyak atau sedikit. Nak beli kereta pon kena hutang. Tak der kereta susah pula nak bergerak ke sana sini bagi sebarang urusan. 

Negara kita ni belum capai seperti negara Eropah dan Jepun yg sistem pengangkutan awam sangat Tip top.. Nak berjalan  kaki.. Belum sampai kat tempat kerja baju dah lencun dengan peluh ataupun basah kuyup kena hujan yang tiba2 ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari. 

Banyak juga kes terbeban dengan hutang yang banyak disebabkan kena tipu dalam perniagaan. Apa jua yang berlaku kita kembali kepada Tuhan. Mudah-mudahan suatu hari nanti segalanya akan selesai dan kita merasai financial freedom. InsyaAllah

Rasulullah Junjungan Mulia Nabi aMuhammad SAW ajarkan cara untuk menghilangkan keresahan  melalui Hadis Riwayat Abu Daud 4/353:

Abu Said Al-Khudhri RA berkata: “Pada suatu hari Rasulullah SAW masuk ke masjid. Tiba-tiba ada seorang sahabat bernama Abu Umamah RA sedang duduk di sana. Beliau bertanya: ”Wahai Abu Umamah, kenapa aku melihat engkau sedang duduk (di masjid) di luar waktu solat?” Beliau menjawab: ”Aku resah memikirkan hutangku, wahai Rasulullah.” Beliau bertanya: ”Mahukah aku ajarkan kepadamu sebuah doa yang apabila engkau baca maka Allah taala akan menghilangkan keresahanmu dan melunasi hutangmu?” Dia menjawab: ”Sudah tentu ya Rasulullah.”

Beliau bersabda,”Jika engkau berada di waktu pagi mahupun petang, bacalah doa:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ

“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari perasaan resah dan sedih. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat pengecut dan kedekut. Dan aku berlindung kepada Engkau dari belenggu hutang dan kekerasan manusia.”

Tak boleh membaca dengan lafaz Arab? Bahasa Melayu pun boleh.. Sesungguh Allah itu Maha Mengerti..

Dari Dia kita datang dari Dia kita Pulang. 


Salam kasih
Ummu Isyhadi Isyraqi 

1 comment:

Kak Yang Kembali Menulis

Assalamualaikum wrt. Alhamdulillah diberi kesihatan yang baik dan otak yang masih waras untuk berfikir. Nak kembali semula berblog sebena...