Thursday 18 May 2017

Tips ibu menyusu dalam bulan Ramadhan

Tinggal lebih kurang 9 hari untuk kita semua bertemu dengan Ramadhan. Rata-rata ibu yang menyusukan anak dah mula prepare macammana untuk maintain susu badan di bulan puasa ni nanti.


Majoriti semua ibu berhajat ingin lengkapkan penyusuan anak selama 2 tahun. Keperluan susu ibu ini telah dinyatakan dalam al-quran.

Allah berfirman:

“Para ibu HENDAKLAH menyusukan  anak-anaknya selama DUA TAHUN PENUH, iaitu bagi yang ingin MENYEMPURNAKAN  penyusuan itu”

– Surah Al-Baqarah, Ayat 233


Terlalu banyak kebaikan yang akan diterima oleh kedua-dua ibu dan anak sepanjang proses penyusuan. Bila Allah sendiri yang menyatakannya dan Allah juga yang mengurniakan seorang ibu dapat menyusukan anaknya. Anak manusia perlu minum susu manusia juga..Itulah yang terbaik bagi perkembangan bayi dari lahir hingga umur 2 tahun.


Proses penyusuan ibu ini bergantung kepada tahap kesihatan dan kekuatan semangat ibu. Biasanya kalau ibu kerap mengalami keletihan disebabkan bebanan kerja seharian, ini akan menyebabkan pengeluaran susu ibu juga akan terjejas.


Diet yang tidak seimbang juga akan menjejaskan penghasilan susu badan dan menyebabkan anda kehilangan tenaga dan menjadi lebih kerap letih.


Ibu yang menyusukan anak ini perlu jaga pemakanan yang sihat dan perlu makan makanan yang sering dapat memperbanyakkan susu ibu seperti kurma, madu, habatussauda  dan susu.


Jadi ibu yang menyusukan anak dibulan Ramadhan ini masih boleh melaksanakan ibadah puasa dengan baik disamping melaksanakan kerja-kerja harian dengan sempurna.


Berdasarkan pengalaman saya sendiri..Saya akan sediakan susu campur 7 biji kurma semasa sahur. Susu yang bagus adalah seperti susu ESP shaklee @ susu kambing. Susu ESP shaklee ni kalau kita minum akan lebih rasa bertenaga sepanjang hari.
Tak percaya??? Cuba minum dulu tau..


Selain itu, ibu juga boleh mengambil Vitalea dan Ostematrix. Vitalea ini adalah multivitamin yang diformulasikan berserta iron formula. Iron ini bagus untuk penghasilan haemoglobin. Ibu yang memiliki Hb yang baik akan lebih bertenaga kerana kandungan oksigen dalam darah adalah mencukupi.


Ostematrix pula untuk mengekalkan kekuatan tulang badan. Ramai ibu yang mengadu sakit pinggan sebab lama menyusukan anak. Ada juga yang sampai tak mampu nak dokong anak. Ini disebabkan kandungan kalsium dalam badan ibu semakin merosot. Jadi, ibu kena faham betul-betul untuk tambah kandungan kalsium yang semakin merosot ini.


Jangan lupa juga ibu perlu makan nasi, lauk dan sayur secukupnya semasa berbuka dan bersahur. Begitu juga dengan air, selepas berbuka puasa banyakkan minum air kosong sehingga sampai waktu sahur.


Saya sendiri rasa perbezaan antara makan suplemen shaklee dan tidak mengambilnya. Bila tak ambil suplemen, rasa melepek badan tak larat  nak angkat bila dah nak masuk waktu berbuka puasa. Anak nak menyusu tetap juga kita kena susukan. Tapi anak-anak lain yang nak perhatian kita juga tu ..Macam mana pulak???
Ini bukan omong-omong kosong tau..

Sebaik-baiknya ibu cuba amalkan pemakanan yang sihat supaya kita dapat melaksanakan tanggungjawab kepada keluarga dengan baik dan juga ibadah dengan sempurna.

Semoga ramai ibu diluar sana dapat menyusukan anak selengkapnya sehingga umur anak 2 tahun dan juga dapat melaksanakan ibadah puasa dengan lebih baik lagi pada tahun ini.

Salam Sayang
Kak Syeeda

*Berminat dengan produk shaklee, boleh hubungi kak Syeeda 011 32262280
COD di Bertam Perdana, Pulau Pinang.


No comments:

Post a Comment

Kak Yang Kembali Menulis

Assalamualaikum wrt. Alhamdulillah diberi kesihatan yang baik dan otak yang masih waras untuk berfikir. Nak kembali semula berblog sebena...