Tuesday 5 May 2015

Khasiat Taugeh Selain Daripada Untuk Kesuburan

Assalamualaikum dan salam bahagia semua.

Sewaktu nak dapatkan anak kedua kami si adik ni, hampir setahun kami mencuba…pernah dlm perbualan kami, saya suruh abang makan banyak taugeh sebab dapat meningkatkan kesuburan lelaki. Baca dalam info surat khabar rasanya. Sayur taugeh ni selalu kami makan waktu buat kerabu campur dengan sayur lain atau tersangat wajib taugeh ni digunakan dalam char kuew tiao. Kalau tumis sayur taugeh gitu jer tak bape nak jalan sgt org2 dalam rumah ni.

Salah satu khasiat taugeh ni memang sangat bagus untuk lelaki kerana membantu menghasilkan sperma yang banyak dan baik agar meningkatkan potensi untuk persenyawaan berlaku. Banyak lagi khasiat2 taugeh ni yang bagi saya sayur paling murah di pasaran sekarang ni..tak tau la kut ada sayur lain yg lagi murah berbanding taugeh. nak buat sendiri sayur taugeh ni  pon boleh senang hanya dengan  kacang hijau.

google picture

Baiklah, kita lihat  antara khasiat-khasiat taugeh

1. Meningkatkan kesuburan lelaki dan wanita:
Pengambilan taugeh mampu menghasilkan sperma yang lebih banyak dan lebih baik untuk kaum lelaki manakala bagi kaum wanita, taugeh dapat membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

2. Mampu menghalang pertumbuhan sel-sel kanser, usus besar, pankreas dan leukemia.
Mengikut kajian yang dijalankan , taugeh mengandungi banyak unsur fitokimia yang berkhasiat. salah satunya, ialah kanavanin iaitu sejenis asid amino yang mampu melumpuhkan pertumbuhan sel-sel kanser, usus besar, pancreas dan leukemia.

3. Mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)
Taugeh mempunyai estrogen semulajadi yang berfungsi sama dengan estrogen sistesis. Ia berfungsi untuk meningkatkan kepadatan, dan mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

4. Mengelakkan daripada kanser payudara
Pengambilan taugeh bagi golongan wanita dapat menghindarkan diri daripada kanser payudara, gangguan semasa menstruasi, symptom pra menopous dan juga symptom akibat menopous.

5. Menghalang tubuh kita daripada sel perosak DNA
Taugeh ini sebenarnya kaya dengan antioksida yang kuat  dan mampu menghalang tubuh kita daripada radikal bebas perosak sel DNA. Radikal bebas inilah punca pengaktifan sel-sel kanser. Itu sebabnya untuk mengelakkan penyakit kanser, kita perlu mengamalkan pemakanan yang mengandungi antioksida yang tinggi.

6. Menghalang Lemak Jahat (LDL) tanpa mengganggu kandungan lemak baik (HDL)
Taugeh kaya dengan kadar saponi. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung akibat daripada kadar lemak yang tinggi disarankan supaya mengambil banyak taugeh dalam menu harian mereka.

7. Membantu membuang kotoran dalam usus besar.
Taugeh mengandungi banyak serat dan air. Jadi, taugeh juga berfungsi untuk membuang segala kotoran dalam usus besar. Hal ini juga dapat membantu memerangi sel kanser. Apabila kotoran dihapuskan, tiada lagi zat-zat dalam kotoran yang dapat diserap ke dalam tubuh badan kita.

Selain daripada untuk kesuburan, banyak lagikan khasiat taugeh ni untuk mengekalkan tahap kesihatan kita. Jadikan setiap hidangan makanan kita mesti ada sayur at least sayur taugeh ni. Macam-macam resepi boleh masak dengan taugeh ni. Tak tahu boleh google jer okeh..Jangan lupa amalkan pemakanan yang seimbang dan lengkap dengan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan  kita.

Peace
Wassalam

Ummu syhad Isyraqi 

No comments:

Post a Comment

Kak Yang Kembali Menulis

Assalamualaikum wrt. Alhamdulillah diberi kesihatan yang baik dan otak yang masih waras untuk berfikir. Nak kembali semula berblog sebena...