Monday 27 April 2015

8 Fakta Menarik Tentang Otot dan Tulang

Bismillah

Assalamualaikum dan salam ceria.

Setelah penat bertarung dengan adik untuk tidurkan dia, baru lah ummi dapat mengadap lappy ni. Kenapa saya kata bertarung..macam-macam ragam dia nak tidur tapi yang herannya mata dah tertutup tapi kaki dan tangan kemain kuat. Lenguh pinggang dan tangan ummi dibuatnya. Disebabkan anak sendiri memang sayangla si bulat 8 bulan ni..takut pulak difikirkan bila orang lain yang jaga. Kalau tak sabar boleh meroyan dibuatnya..takut2 diapa-apakan orang pada baby yang masih kecil ni.

So, baby saya ni  LELAKI..sememangnya otot dan tulang lelaki lebih kuat dan padat berbanding PEREMPUAN. Itu sebab waktu kita mengandungkan anak lelaki, orang tua kata banyakkan minum susu sebab baby lelaki ni akan serap banyak kalsium daripada ibunya. Hal ini berlanjutan sehingga baby dilahirkan sekiranya si ibu menyusukan bayi dengan susu badan sendiri.

Mari kita lihat dan kongsikan bersama fakta yang ringkas dan menarik  tentang otot dan tulang:




1. Kita semua dilahirkan degn 300 tulang sewaktu bayi. Apabila kita meningkat dewasa, angka itu berkurangan kepada 206 tulang. Ini disebabkan ialah ketika bayi, kebanyakan tulang adalah adalah terdiri daripada bahagian-bahagian kecil yang masih belum bergabung antara satu sama lain. Ini untuk memudahkan bayi dilahirkan. Apabila semakin dewasa, tulang-tulang tadi ada yang bergabung dan berpadu.


2. Ketinggian kita sebenarnya adalah 1 cm lebih tinggi pada waktu pagi daripada waktu petang. Ini kerana tulang rawan dan bendalir di sekitar sendi akan termampat oleh aktiviti harian seperti berdiri, duduk, berlari , berjalan dan sebagainya. Jadi kita akan pendek sedikit pada waktu petang atau malam berbanding dengan waktu pagi.


3. Otot paling kuat pada badan kita ialah LIDAH. Rasa pelik dengar kan..kalau nak buat push up dengan lidah memang confirmlah tak boleh..haha, tapi jika dibuat perbandingan dengan saix, ternyata lidah lebih kuat daripada otot badan yang lain dalam saiz yang sama.


4. Setiap langkak kaki kita,memerlukan kerjasama 200 otot yang berkaitan agar ianya bergerak sempurna. Kita biasanya berjalan sebanyak 10 000 langkah sehari. Bayangkanlah berapa banyak kerja yang otot kita lakukan.! Kalau pemain bola sepak lagi la BANYAK kan.. :)


5. Tulang paling keras ialah TULANG RAHANG. Bahagian ini adalah bahagian yang paling susah untuk dipatahkan dalam badan manusia dan sangat tahan lama.



6. Tulang secara kasarnya adalah lebih kuat daripada sesetengah besi. Tapi ini tak bermakna tulang tak boleh patah. Tulang ini sebenarnya  kurang tumpat berbanding besi. tetapi jika dibandingkan dengan berat yang sama pada suatu skala, tulang sebenarnya lebih kuat daripada besi.


7. Gigi adalah satu-satunya bahagian yang tidak akan pulih secara sendirinya. Lapisan luar gigi kita dipanggil enamel. Enamel ini bukanlah tisu hidup, sebab tulah ia tak boleh pulih dengan sendiri. Jadi perkhidmatan ggi adalah penting. Setahun sekali tu pergilah jumpa doktor gigi kalau kita nak gigi kekal cantik dan sihat sampai ke tua.hehe..peringatan utk diri sendiri sebab malas sangat nak pi jumpa dentist. En suami pulak jenis penakut bab check gigi sebab dia takut cabut gigi. hmm memang ada gigi yang rosak pon..haha


8. Sewaktu kita SENYUM, sebanyak 17 otot digunakan dan 43 otot digunakan untuk bermasam muka. Itu sebab nak awet muda kita perlu senyum dan juga kita akan kurang cepat letih. Bila ceria lebih bertenaga bukan? Mesti kepala dah angguk tu kan...hehe



Athieef  Isyraqi senyum.....


Sekian..

Salam Jumpa lagi.. \^^/
Ummu Isyhad Isyraqi

No comments:

Post a Comment

Kak Yang Kembali Menulis

Assalamualaikum wrt. Alhamdulillah diberi kesihatan yang baik dan otak yang masih waras untuk berfikir. Nak kembali semula berblog sebena...